Terdapat ralat dalam alat ini

Ahad, 5 Februari 2012

Kelahiran Idola Kami

RASUL-MU RASULKU RASUL KITA



Tanggal 12 Rabi'ul awal
20 April Tahun Filun
Lahirnya permata sinar di atas takhta dunia
Diangkat, dimuliakan Ilahi sekalian alam
Terpadam cahaya bara sang majusi,
Gerunlah para penyembah api

Benar, Amanah, Menyampaikan, Bijaksana
Amalan idola yang mulia,
Rasul junjungan tertusuk pelbagai duri
Sepanjang hayat penuh cubaan
Ditempuh, dielak onak dan duri
Umat sendiri kekal di benak hati

Berjuang berjihad menegakkan hak
Pengaruh demi pengaruh dikutip bersama
Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali
Sahabat sejati kelak di sisi

Terima kasih ya rabbi
Atas kurniaan rasulMu Ya Ilahi
Tanpanya siapalah kami
Hanya manusia yang sesat dari Ilahi


Dialah kekasihMu yang mulia
Dialah kesayanganMu yang indah
Dialah pesuruhMu yang sempurna
Dialah Muhammad rasul ilahi.

يَا نَبِي سَلاَمٌ عَلَيْكَ. يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيكَ. يَا حَبِيْبُ سَلاَمُ عَلَيْكَ

Sabtu, 10 Disember 2011

Ideologi Atau Wahyu ?

IDEOLOGI ATAU SYARI'AH ??

Ideologi yang hanya memperjuagkan kejayaan lahiriah bukannya rohaniah.
     
     Kemunculan pelbagai ideologi dalam kalangan manusia menimbulkan pelbagai pemahaman dan pemikiran yang mengajarkan manusia agar mematuhi dan mengikuti ajaran ideologi yang diasaskan. Tujuan ideologi tidak lain tidak bukan hanya sebagai pemikiran yang dipercayai mampu membawa manusia ke arah yang lebih cemerlang dan sukses. 

     Pelbagai ideologi telah diwujudkan oleh tokoh-tokoh tertentu bagi merealisasikan hak kebebasan manusia agar lebih terdorong ke arah yang memudahkan manusia. Seperti ideologi Kapitalisme yang berteraskan keuntungan dan kekayaan individu. Seperti zaman sekarang, pengusaha-pengusaha yang menafsirkan ideologi Kapitalisme amat merosakkan manusia dan akhlak mereka. Pengusaha hanya tahukan keuntungan yang diperolehi daripada jualan dan produk mereka. Kisah ini boleh disingkap seperti yang berlaku pada zaman sekarang, apabila pengenalan model-model yang bertujuan tidak lain tidak bukan hanya untuk melariskan produk mereka. Dengan ini, penggunaan model terutamanya daripada kalangan wanita membuatkan keuntungan peniagaan mereka berlipat-lipat kali ganda. Dalam hal ini, mereka menjadikan wanita sebagai alat kepada keuntungan mereka. Mereka menarik wanita-wanita untuk menjadi model jualan mereka bertujuan keuntungan. Oleh itu, pengharaman Allah S.W.T terhadap perempuan daripada memperagakan diri mereka dengan sewenang-wenangnya dilanggar. Kesannya, pendedahan wanita terhadap pembukaan aurat mereka mula didedahkan.

     Ini tidak lain tidak bukan hanya bertujuan untuk menjauhkan kita daripada menyedari bahawa kita bertuhan. Ideologi-ideologi seperti Hak Kebebasan Mutlak juga didedahkan kepada kita agar kita memperjuangkan Kebebasan Mutlak sebagai manusia. Pada dasarnya, manusia sebenarnya tiada kebebasan yang mutlak kerana kita sering terikat dengan hukum dan syariat Allah.S.W.T. Oleh itu, bagi mereka yang memperjuangkan kebebasan mutlak manusia merupakan mereka yang menentang syariat dan aturan Allah.S.W.T seperti yang dimaktubkan di dalam al-Quran dan Sunah Rasulullah S.A.W. Syariat dan hukum merupakan landasan yang mengatur serta menjadi jalan kepada manusia agar menuju ke arah yang benar iaitu mendekatkan diri kepada pencipta alam. Oleh itu, kebebasan mutlak hanyalah satu ideologi yang diwara-warakan kepada manusia khususnya muslimin dan muslimat agar menjauhkan kita daripada hukum dan syariat tuhan. Oleh yang demikian, berjaga-jagalah dalam ideologi ini (Kebebasan Mutlak) kerana ideologi ini secara batinnya mampu memecahbelahkan akidah kita yang berpegang kepada konsep bertuhan (terikat kepada sesuatu).

     Sebaliknya, syariah yang ditentukan oleh Allah melalui al-Quran dan sunah tidak lain tidak bukan menjadi landasan kepada manusia agar menuju kepada kejayaan yang mutlak (kejayaan dunia dan akhirat) bukannya kebebasan mutlak, tetapi kejayaan mutlak. Hal ini merupakan satu norma kehidupan apabila manusia itu memerlukan panduan dan garisan untuk mencapai kejayaa. Samalah seperti syariat Islam yang disyariatkan kepada kita todak lain tidak bukan sebagai garisan dan panduan kepada kita agar mencapai kejayaan yang mutlak.

     al-Quran dan sunnah sebagai panduan khas kepada manusia.


     Oleh itu, al-Quran dan sunah amat penting sebagai panduan kepada kita bagi mencapai kejayaan. Berbanding dengan ideologi yang dicipta oleh manusia yang mempunyai kekurangan dan ketidakstabilan, syariah Allah itu merupakan yang paling agung kerana ianya tidak mempunyai sebarang cacat dan cela dari lahiriahnya mahupun rohaniahnya. Demikianlah kehebatan mukjizat Allah azza wa jalla yang tiada cacat cela pada-Nya. Lantaran itu, kembalilah kepada Allah dan syariat-Nya, janganlah kita sibuk memperjuangkan ideologi-ideologi yang digembar-gemburkan kepada kita tanpa kita ketahui asal usulnya dan motif utamanya.
Al-Quran dan sunah merupakan petunjuk yang selengkap-lengkapnya di dunia ini yang ditujukan khas kepada  makhluk yang bernama manusia. Kembalilah kepada-Nya, kepada kitab-Nya, kepada sunah rasul-Nya agar kita berjaya mencapai kejayaan yang mutlak, bukan kebebasan yang mutlak.

"YA ALLAH, ENGKAU KAWALLAH HATI KAMI INI, JANGANLAH ENGKAU BIARKAN KAMI MENGAWAL HATI KAMI SENDIRI YANG PENUH DENGAN DOSA DAN NODA. SESUNGGUHNYA NUR DAN PETUNJUKMU TIDAK PERNAH SIRNA. SESUNGGUHNYA ENGKAU TUHAN YANG MAHA MEMBERI PETUNJUK."
AMIN.

Rabu, 1 Jun 2011

HORMATI ORANG SOLAT!!


      Seperti kita tahu, solat itu merupakan tiang agama, siapa yang meninggalkan solat maka dia telah meruntuhkan agama. Solat sangat penting dalam kehidupan kita tidak kira tua atau muda, kaya atau miskin, jauh atau dekat, asalkan kita Islam maka solat itu adalah wajib.

     Bila orang solat tu, tolonglah hormat sedikit. Kan tengah berbicara dengan Yang Maha Esa. Tak kan nak bising. Bila orang dalam mesyuarat, semua orang hormat masa ketua atau orang tengah beri pendapat. Ni masa orang solat, tak kisah nak hormat atau tak. Jadinya orang-orang keliling bisinglah, berborak, ketawa dan sebagainya. Orang yang tengah berbicara dengan Allah pun terganggu. Elak-elak tengah beribadah, tak pasal-pasal marah.
  
      Sebenarnya saya nak berkongsi pengalaman solat saya. Ketika sedang solat isya' di surau, seekor kucing masuk ke dalam surau. Entah mana datang entah kucing malam-malam buta ni? Sebelum ni mana ada kucing. Biarlah dia.

     Bila bilal iqamat semua bangun masuk saf masing-masing nak solat isyak berjemaah. Imam pun angkatlah takbir "ALLAHUAKBAR". Tengah-tengah solat masuk kucing tadi. Yang ajaibnya, apabila dia lalu depan saya yang tengah solat, seboleh boleh dia menghimpitkan diri dia dengan dinding depan seolah-olah menjauhkan dari berada di hadapan saya. Saya bukanlah solat pandang kucing, tapi bila dia buat reaksi itu, saya sedikit terpegun terhadap Kesucian Allah.

      "KUCING TU JALAN SEBELAH DINDING. LANGSUNG TAK LALU DEPAN SAYA"

     Bila sedang tahyat akhir, kucing tadi sekali lagi lalu depan saya, dia pun menghimpitkan diri dia dengan dinding depan seolah-olah menjauhkan diri daripada berada di hadapan saya. Tak ada benda pun di depan saya, kenapa kucing tu nak himpit-himpit dekat dinding.

     Saya merasakan bahawa Allah sedang menunjukkan keagungan-Nya kepada saya. Lihat betapa hormatnya haiwan Allah kepada orang yang sedang solat. Inikan lagi manusia. Manusia sepatutnya lebih menghormati orang yang sedang solat kerana kita ada akal. Kucing tak ada akal. Tapi kenapa dia pandai hormat orang solat. Subhanallah.

Golongan di Akhirat Yang merentasi Siratalmustaqim

9 GOLONGAN DI AKHIRATYANG MERENTASI SIRAT

Di akhirat nanti terdapat 9 golongan yang terdiri daripada umat Rasulullah yang merentasi titian sirat. Umat yang mengikut goglongan tertentu dipilih mengikut amalan baik dan buruk manusia tersebut. Jika baik, maka baiklah golongannya, jika tidak, maka sebaliknya golongannya.

1) Golongan yang merentasi seperti kilat
2) Golongan yang merentasi seperti angin
3) Golongan yang merentasi seperti burung yang terbang
4 ) Golongan yang merentasi seperti kuda yang berlari
5) Golongan yang merentasi seperti orang yang berlari
6) Golongan yang merentasi seperti orang berjalan
7) Golongan yang merangkak-rangkak kerana beban dosa yang terlalu berat
8) Golongan yang tidak dibenar merentasi titian
9) Golongan yang tidak dibenar merentasi titian


Begitulah keadaan umat Muhammad.
Bersama-samalah kita berdoa agar mendapat golongan yang pertama. Amin




Tanah suci Makkah Destinasi Muslimun...

MAKKAH DESTINASI ORANG ISLAM


      Sebut mengenai Makkah, teringat akan Ka'abah. Bangunan petak hitam yang berada di dalam Masjid al-Haram. 

      Teringat pula kisah seorang non-muslim jumpa dengan seorang muslim di restoran yang sedang menyiarkan astro oasis. Orang non-muslim 2 pun bertanya kpd muslim yg sedang minum di sebelahnya,

NON-MUSLIM : Tumpang tanya encik, dari dulu saya nak tanya, kenapa orang Islam sembah bangunan hitam tu?

MUSLIM          : Oh, benda dekat tengah2 tu. Kita bukanyya sembah benda 2. Tapi kita sembah tuhan iaitu ALLAH berpandukan arah ka'abah itu.

NON-MUSLIM : Tapi, kalau saya fikir, tuhan kamu mesti ada dalam ka'abah itu, betulkah?

MUSLIM          : Kamu tersalah tafsir mengenai Islam. Allah itu Maha Tinggi Lagi Maha  Berkuasa. Allah tidak tinggal di dalam Ka'abah. Dia tinggal dekat sidratulmuntaha (langit ke tujuh).

NON-MUSLIM : Oooh. Tuhan kamu tak tinggal dalam itu la. Tapi Ka'abah itu saya masih kurang faham mengenainya.

MUSLIM           : Macam ginilah. Awak penah tengok bola x? Dari tv.

NON-MUSLIM : Penah2.

MUSLIM           : Ha.. bagus2.

NON-MUSLIM : Apa kena mengena dengan bola pulak?

MUSLIM           : Tak..macam ni, awak penah tengok bola kan. Bola kan disiarkan dari tv. Jadi
awak tengok bola dari tv tu sama kan dengan bola yang berlangsung sebenarnya.

NON-MUSLIM : Mestilah sama.

MUSLIM           : Jadi, cuba awak buka dalam tv itu ada apa?

NON-MUSLIM : Ada wayar, litar elektronik dan macam2 lah wayar berselirat.

MUSLIM           : Ha, samalah dengan Ka'abah. Kalau awak buka dalam Ka'abah dalamnya cuma ada lampu2, tiang dengan pintu. Orang Islam hakikatnya bukan  menyembah Ka'abah, tetapi kita jadikan Ka'abah sebagai arah kita untuk menyembah Allah. Samalah seperti tengok bola dekat tv, kita tengok bola, bukan tengok tv alat2, kalau tengok tv mesti kita tak tengok bola. Kita akan fikir cantiknya tv ni, bukannya bola tu yang kita tonton. Betultak?

NON-MUSLIM : Betul. Ooh, baru saya faham kenapa orang Islam sembahyang menghadap 
Ka'abah.


Oooh, patutlah Orang Islam menghadap Ka'abah kalau solat. Ka'abah macam tv lah kan?

Atok : Lebih kuranglah. Kalau kita tengok, peminat bola akan berebut-rebut nak pergi ke barisan hadapan kalau tengok tv. Mereka nak tengok dengan lebih jelas dengan penuh 
penghayatan masa bola berlangsung.

Samalah seperti orang Islam di sana, patutlah mereka berebut-rebut nak pergi ke saf yang paling hadapan, mereka nak bersiaran langsung dengan Allah rupanya. Atok, kenapa orang dekat sana masa sembahyang je, ada yang menangis?

Atok : Ooh. Kalau kita tengok bola dengan penghayatan, kita mesti akan terjerit-jerit 
"GOL!".asik menjerit-jerit "GOL!" je. Tapi kalau kita solat, kalau penuh penghayatan iaitu khusyuk, kita akan rasa tenang, dan merasakan Allah berada bersama kita. Mereka berasa Allah sedang lihat mereka, Allah berbual dengan kita mengenai masalah kita. Tulah mereka menangis, mereka sebelum ini tak pernah merasai ada sesuatu yang mendengar aduan mereka dengan penuh kesungguhan. Tetapi bila mereka sembahyang, mereka sedar bahawa Allah sedang mendengar rintihan hamba-Nya.

Umm..tenangnya solat. Beslah kalau dapat berbicara dengan Allah. 

Atok : Betul3.. 

Sabtu, 30 April 2011

RAHSIA HUJAN ALLAH



 RAHSIA HUJAN
 Hujan yang turun bagaikan mutiara melimpah ke alam maya ini. BEtapa nikmat dan rahmat Allah ini tidak dpat disangkal-sangkal lagi. Allah jualah yang Maha Mengetahui dan Maha Pemurah.

Tetapi kita....
Bila langit mula mendung, kekadang terdengar
bebelan orang-orang di sekeliling kita "Cuaca
buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa
hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!
- Habislah banjir kilat lepas ni!!!


Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan
dengan doa :

"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami!
Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).


Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai
pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan
rahmatnya iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa
awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke
daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan
dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan
itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami
mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang
telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran
daripadanya)." (Al-A'raf : 57)


Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram
ni..?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah
sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best.
Kesian hujan.

Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat
manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan
turun, doa mustajab.

Sekarang ini, di tempat kita hampir tiap-tiap hari hujan.
Tiap-tiap hari ada masa untuk doa menjadi mustajab.
Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat
pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan
hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)


Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.
Dan semoga, hari esok akan lebih baik.. Dalam ilmu tasawwuf
dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita
tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud :

"Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang
tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan
sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya."
(Al-Mukminun : 1)


Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru
hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada
kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian,
air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua
rahsia Allah

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan
pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air
(hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya;
dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau)
menyimpannya." (al-Hijr : 22)


Semoga ada iktibar untuk peringatan kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi
dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu,
sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan
(ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang
kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

Sesungguhnya, Allah memastikan hujan itu tidak keluar dari bumi. Sesungguhnya, Dia yang Maha Mengetahui Lagi Maha Bijaksana.

Jumaat, 29 April 2011

Musnahnya Kerajaan Sodom (Nabi Luth)

MUSNAHNYA KAUM LUTH BERSAMA TAMADUNNYA 
(KOTA SODOM)

Kaum Luth-pun telah mendustakan ancaman-ancaman (nabinya) Sesungguhnya Kami telah menghembuskan kepada mereka angin yang membawa batu-batu (yang menimpa mereka), kecuali keluarga Luth. Mereka Kami selamatkan sebelum fajar menyingsing sebagai nikmat dari Kami. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur,Dan sesungguhnya dia (Luth) telah memperingatkan mereka akan azab-azab Kami, maka mereka mendustakan ancaman-ancaman itu.
(QS Al Qamar 33-36 )

Nabi Luth hidup satu masa dengan Ibrahim. Luth diutus sebagai seorang pembawa risalah kepada salah satu kelompok masyarakat yang hidup berdekatan dengan kaum Nabi Ibrahim. Kaum ini, sebagaimana diriwayatkan dalam Al Qur’an mengerjakan perbuatan yang menyimpang yang kemudian dikenal luas sebagai perilaku sodomi. Dikala Luth menyerukan kepada mereka untuk menghentikan penyimpangan tersebut diserukan kepada mereka peringatan dari Allah, maka mereka mengingkarinya, menolak kenabian Lut dan meneruskan penyimpangan perilaku mereka. Pada akhirnya kaum ini dihancurkan/dilulhlantakkan dengan bencana yang mengerikan. 
 

Kota dimana dahulu Nabi Luth berdiam, dalam Perjanjian Lama dihubungkan dengan kota Sodom, Berada disebelah Utara laut Merah, masyarakat ini diketahui telah dihancurkan sebagaimana termaktub dalam Al Qur’an. Penelitian arkeologis mengungkapkan bahwa kota tersebut berada diwilayah Laut Mati yang terbentang memanjang diantara perbatasan Israel- Jordania.
 

Sebelum mencermati sisa-sisa dari bencana ini, marilah kita lihat mengapa kaum Luth dihukum dengan cara seperti ini. Al Qur’an menceritakan bagaimana Luth memperingatkan kaumnya dan apa jawab mereka :
 

” Kaum Luth telah mendustakan rasul-nya, ketika saudara mereka Luth, berkata kepada mereka ” Mengapa kamu tiidak bertaqwa?”. Sesungguhnya aku adalah seorang rasul kepercayaan ( yang diutus ) kepadamu, maka bertaqwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku. Dan aku sekali-kali tidak minta upah kepadamu atas ajakan itu; upahku tidak lain hanyalah dari Tuhan semesta alam. Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki diantara manusia, dan kamu tinggalkan istri-istri yang dijadikan Tuhanmu untukmu, bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas. Mereka menjawab ” Hai Luth, sesungguhnya jika kamu tidak berhenti, benar-benar kamu termasuk orang yang diusir”. Luth berkata ” Sesungguhnya aku sangat benci kepada perbuatanmu “. ( QS Asy-Syu”ara” 160-168 ).
 

Kaum Nabi Lut justeru mengancamnya sebagai jawaban atas ajakannya ke jalan yang benar. Kaumnya membenci Luth karena menunjukkan mereka ke jalan yang benar, dan membuang/menyingkirkkannya dan orang-orang yang beriman kepadanya. Dalam ayat lain, kejadian ini dikisahkan sebagai berikut :
 

” Dan ( Kami juga telah mengutus ) Luth ( kepada kaumnya ). (Ingatlah ) tatkala dia berkata kepada mereka :” Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorangpun (didunia ini) sebelummu?”. Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melampiaskan nafsumu ( kepada mereka), bukanka kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan :” Usirlah merkea ( Lut dan pengikut-pengikutnya) dari kotamu ini, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura mensucikan diri .”(QS Al A’raaf 80-82).
 

Luth menyeru kaumnya kepada sebuah kebenaran yang begitu nyara dan memperingatkan mereka dengan tegas, namun kaumnya sama sekali tidak mengindahkan berbagai peringatan dan bahkan meneruskan penolakannya terhadap Luth dan mengingkari azab yang telah dikatakan kepada mereka :
 

” Dan (ingatlah) ketika Luth berkata kepada kaumnya :”Sesungguhnnyya kamu benar-benar mengerjakan perbuatan yang amat keji yang sebelumnya belum pernah dikerjaka oleh seorangpun dari umat-umat seblum kamu”. Apakah sesungguhnya kamu mendatangi laki-laki,menyamun dan mengerjakan kemungkaran ditempat-tempat pertemuannmu? Maka jawaban kaumnya tidak lain hanya mengatakan : ” Datangkanlah kepada kami azab Allh, jika kamu termasuk orang-oranng yang benar”.( QS Al Ankabut 28-29).
 

Menerima jawaban seperti tersebut diatas dari kaumnya Luth meminta pertolongan kepada Allah : ” Ia berkata : Ya Tuhanku, tolonglah aku ( dengan menimpakan azab) atas kaum yang berbuat kerusakan itu ” (QS Al-Ankabut 30)”.
 

” Ya Tuhanku selamatkanlah aku beserta keluargaku dari ( akibat) perbuatan yang mereka kerjakan” ( QS Asy Syu’ara’169).
 

Atas doa Luth tersebut, Allah mengrimkan dua malaikat yang menjelma dalam wujud manusia. Para malaikat ini mengunjungi Ibrahim sebelum mendatangi Luth, membawa kabar gembira kepada Ibrahim bahwa isterinya akan melahirkan seorang jabang bayi, malaikat pembawa pesan menerangkan alasan pengiriman mereka; bahwa kaum Luth yang angkara akan dihancurkan :
 

“Ibrahim bertanya; ‘Apakah urusanmu hai para utusan?’. Mereka menjawab;”Sesungguhnya kami diutus kepada kaum yang berdosa (kaum Luth), agar kami timpakan kepada mereja batu-batu dari tanah yang (batu belerang), yang ditandai di sisi Tuhanmu untuk ( membinasakan ) orang-orang yang melampaui batas. ( QS Adz -Dzaariyaat: 31-34).
 

“Kecuali Lut beserta pengikut-pengikutnya. Sesungguhnya Kami akan menyelamatkan mereka semuanyua, kecuali istrinya, Kami telah telah menentukan bahwa sesungguhnya ia itu termasuk orang-orang yang tertinggal (bersama-sama dengan orang kafir lainnya )”. ( QS Al Hijr 59-60).
 



 Setelah meningalkan Ibrahim, para malaikat yang dikirim sebagai utusan pembawa pesan, kemudian mendatangi Luth. Adapun Luth yang belum pernah ditemui sang pembawa pesan, pada waktu pertama kalinya merasa khawatir namun selanjutnya merasa tenang setelah berbicara dengan mereka ;
 

Ia berkata:” Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang tidak dikenal”. Para utusan menjawab :” Sebenarnya kami ini datang kepadamu dengan membawa azab yang selalu mereka dustakan “. Dan kami datang kepadamu membawa kebenaran dan sesungguhnya kami betul-betul orang yang benar. Maka pergilah kamu di akhir malam dengan membawa keluargamu, dan ikutilah mereka dari belakang dan janganlah seorangpun di antara kamu menoleh kebelakang dan teruskanlah perjalanan ke tempat yang diperintahkan kepadamu”. Dan Kami telah wahyukan kepadanya (Luth) perkara itu, yaitu bahwa mereka akan ditumpas habis diwaktu subuh. ( QS Al Hijr 62-66).
 

Sementara itu, kaum Lut telah mengetahui bahwa Luth kedatangnan tamu. Mereka tidak ragu-ragu untuk menadatangi tamu-tamu tersebut secara menentang sebagaimana mereka sebelumnya telah mendatangi tamu yang lain. Mereka mengepung rumah Luth. Merasa khawatir atas keselamatan tamunya, Luth berbicara kepada kaumnya :
 

” Luth berkata : ” Sesungguhnyua mereka adalah tamuku; maka janganlah kamu memberi malu ( kepadaku ), dan bertaqwalah kepada Allah dan janganlah kamu membuat aku terhina”. ( QS Al Hijr 68-69)
 

Kaum Lut menjawab dengan pedas ;
 

Mereka berkata :” Dan bukankah kami telah melarangmu dari ( melindungi) manusia”. Merasa bahwa Ia dan tamunya akan mendapatkan perlakuan yang keji, Lut berkata : ” Seandainya aku ada mempunyai kekuatan ( untuk menolakmu ) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat ( tentu akan aku lakukan ) (QS Al Hud 80 ). Tamunya mengingatkannya bahwa sesungguhnya mereka adalah pembawa pesan dari Alllah dan mereka berkata ;” Para utusan (malaikat ) berkata : ” hai Luth, sesungguhnya kami adalah utusan-utusan Tuhanmu, sekali-kali mereka tidak akan dapat mengganggu kamu, sebab itu pergilah dengan membawa keluarga dan pengikut kamu di akhir malam dan janganlah ada seorangpun diantara kamu yang tertinggal, kecuali istrimu. Sesungguhnya dia akan ditimpa azab yang menimpa mereka karena sesungguhnya saat jatihnya azab kepada mereka ialah diwakti subuh; bukankah subuh itu sudah dekat ?”. ( QS Hud 81).
 

Ketika penentangan warga kota mencapai tingkat kebencian yang memuncak, Allah menyelamatkan Lut dengan perantaraan malaikat. Di pagi hari, kaumnya dihancurleburkan dengan bencana yang sebelumnya telah diberitahukan oleh Luth.
 

” Dan sesunguhnya mereka telah membujuknya ( agar menyerahkan ) tamunya (kepada mereka ), lalu Kami butakan mata mereka, maka rasakanlah azab-Ku dan ancaman-ancaman-Ku. Dan sesungguhnya pada esok harinya mereka ditimpa azab yang kekal ( QS Al-Qamar 37-38).
 

Ayat yang menerangkan pengnhancuran dari kaum ini adalah sebagai berikut :
 

” Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengguntur, ketika matahari akan terbit. Maka kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik kebawah dan Kami hujani mereja dengan batu belerang yang keras . Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda ( kebesaran Kami ) bagi orang-orang yang meperhatikan tanda-tanda. Dan sesungguhnya kota itu benar-benar terletak dijalan yang masih tetap ( dilalui manusia). ( QS Al Hijr 73-76).
 

” Maka tatkala datang azab Kami, Kami jadikan negeri Kaum Luth itu yang atas ke bawah ( Kami balikkan ), dan Kami hujani mereka dengan (batu belerang ) tanah yang terbakar secara bertubi-tubi, yang diberi tanda oleh Tuhanmu, dan siksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim. (QS Hud 82-83).
 

Kemudian Kami binasakan yang lain, Dan Kami hujani mereka dengan hujan ( batu belerang) maka amat kejamlah hujan yang menimpa orang-orang yang telah diberi peringatan itu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat bukti-bukti yang nyata. Dan adalah kebanyakan mereka tidak beriman, Dan sesungguhnya Tuhanmu, benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. ( QS Asy Syu’araa: 172-175).
 

Ketika kaum tersebut dihancurkan, hanya Lut dan pengikutnya yang hanya berjumlah tidak lebih dari “sebuah keluarga”. Adapaun istri Luth sendiri yang juga tidak percaya ,ia juga dihancurkan.
 

” Dan ( Kami juga yang telah mengutus ) Luth ( kepada kaumnya), (Ingatlah) tatkala dia berkata\ kepada mereka :” Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorangpun ( di dunia ini ) sebelumnya?’. Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu ( kepada mereka ), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan :” Usirlah mereka ( Luth dan pengikut-pengikutnya) dari kotamu ini; sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura mensucikan diri”. Kemudian Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya kecuali istrinya; dia termasuk orang-orang yang tertinggal (dibinasakan ). Dan Kami turunkan kepada mereka hujan (batu belerang), maka perhatikanlahbagaimana kesudahan orang-orang yang memperturutkan dirinya dengan dosa dan kejahaan itu.( QS Al-Araf: 80-84).
 

Demikianlah maka, Nabi Luth diselamatkan bersama dengan para pengikut dan keluarganya, namun tidak demikian halnya dengan istrinya. Sebagaimana disebutkan dalam Perjanjian Lama, ia (Luth) berindah dan menetap bersama Ibrahim. Adapun terhadap kaum yang sesat mereka dihancurkan dan tempat tinggal mereka diratakan dengan tanah.

Khamis, 28 April 2011

Kehancuran Kaum 'Ad



 KEMUSNAHAN KAUM AD (NABI HUD)

Sebahagian riwayat menyebut al-Ahqaf terletak antara Yaman dan Amman, hingga Hadramaut dan As-Syajar. Kaum Ad terkenal dengan kesombongan dan mempersekutukan Allah, menyembah berhala, seperti Shada, Shamud dan al-Hava.

    Hud menyeru kaumnya supaya beribadah kepada Allah, dengan meninggalkan semua bentuk penyembahan berhala kerana ia adalah jalan bagi menghindarkan diri daripada azab di akhirat.
Tetapi kaum Ad beriktikad berhala itu adalah sekutu Allah, malah bagi mereka berhala dapat memberi pertolongan. Mereka bukan saja tidak mahu mengikuti ajaran yang disampaikan, malah merendah dan menghina Hud.

     Bagi menghadapi mereka, Hud memperkenalkan dirinya seorang Rasul yang diutuskan Allah. Beliau juga mengatakan dakwahnya itu dengan ikhlas tanpa mempunyai tujuan lain.
Namun, pemimpin kaumnya yang kafir itu berkata: “Sesungguhnya kami benar-benar memandang kamu dalam keadaan kurang akal dan kami menganggap kamu termasuk orang yang berdusta.”

     Hud menjawab: “Wahai kaumku, tiada padaku kekurangan akal walau sedikit, tetapi aku ini utusan dari Tuhan semesta alam, aku menyampaikan amanah Tuhanku kepadamu dan aku hanya pemberi nasihat kepadamu.”
Kaum Ad yang memang bersikap keras kepala terus bersoal jawab. Namun, mereka langsung tidak menerima nasihat dan hujah yang disampaikan Hud. Mereka tidak mensyukuri nikmat Allah, malah bertuhankan hawa nafsu. Pemimpin mereka berasa keberatan untuk meninggalkan penyembahan berhala.

Kemudian mereka berkata:“Engkau belum memberi hujah yang jelas dalam dakwahmu. Kami sama sekali tidak akan meninggalkan penyembahan kepada tuhan kami, tidak akan membenarkan dan mengikuti seruanmu. Kami tahu sebahagian kami sembahan kami menimpakan keburukan kepadamu hingga engkau sakit ingatan dan mengucapkan perkataan tidak benar.”

     Seterusnya, kaum Ad berasa bosan dan marah dengan Hud, kerana sentiasa berdakwah dan menasihati mereka ke jalan yang benar. Mereka tidak mahu lagi mendengar nasihat itu, sebaliknya meneruskan penyembahan berhala.

     Kemudian Hud berkata: “Kamu semua pasti akan ditimpa kemurkaan Allah. Tunggulah bersama aku datangnya azab Allah yang akan menimpa kamu.”
Lalu mereka menjawab: “Apakah kamu datang kepada kami supaya kami hanya menyembah Allah dan meninggalkan apa yang biasa disembah bapa kami?

     Datangkanlah azab yang kamu ancamkan kepada kami jika kamu termasuk orang benar.”
Hud berkata: “Sungguhnya sudah pasti kamu akan ditimpa azab dan kemarahan dari Tuhanmu. Apakah kamu mahu membantah denganku mengenai nama yang kamu sertakan….tunggulah azab itu, sungguhnya aku tidak termasuk orang yang menunggu bersama kamu.”

     Mereka keras kepala dan buta mata hati. Hud menjelaskan tuhan berhala yang disembah mereka tidak lebih daripada nama yang kosong dan tiada kekuasaan, hanya patung yang tidak masuk akal untuk disembah.

     Kesombongan dan kedegilan kaum Ad itu mengundang petanda bala daripada Allah, iaitu kemarau yang panjang dengan tiada hujan selama tiga tahun. Ketika itu Hud menasihati lagi: “Berdoalah pada Tuhan, mohon ampun daripada dosa yang dilakukan, kemudian bertaubatlah pada Tuhan. Jika kamu lakukan, pasti Dia akan menurunkan hujan yang deras…”

     Selepas dilanda kemarau panjang, Allah menurunkan azab terhadap kaum Ad. Mereka dibinasakan dengan taufan yang sangat kencang, dengan semua bangunan tinggi ranap, kebun dan haiwan peliharaan mereka berselerak.

    Negeri yang didiami mereka sebelum ini subur dengan tanaman dan mewah dengan bangunan tinggi, bertukar wajah sekelip mata menjadi tandus dan kering, tiada berpenghuni lagi, semata-mata kerana tidak mengikuti ajaran Hud.

       Manakala Hud bersama pengikutnya yang beriman kepada Allah sebelum didatangkan azab itu berhijrah ke tempat lain, iaitu ke kota Makkah. Hud tinggal beberapa lama, kemudian meninggal dan dikuburkan di sana.

Jumaat, 18 Mac 2011

AKAN KU JUMPA

AKAN KU JUMPA-AZFAR

Ku mengatur langkahku

berjalan tanpa bayang-bayangMu

langit dan bumi setia, menemaniku

matahari menyinar tak pernah berpihak padaku

Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.


Hari berganti hari aku masih teguh menanti

Hadir diri Mu dalam hidupku ini

Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari

Namun yakinku Kau kan kutemui


ku takkan pernah cuba berhenti

langkahku mencari Cinta

Yang ku tahu hanya tuk diriku

kan ku terus cari sampai hujung dunia


kerna ku tahu akanku jumpa diriMu

dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu


kulihat semua gembira

bila mengenali erti Cinta

senyuman ku beri hanya duka

bila ingin Teman tuk berbicara


Cinta jangan sembunyi

mataku kabur mencari

hadirlah dalam hidupku ini

Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba

untuk mengejar diriMu

Lagu ni bukan semata-mata untuk dihiburi..tetapi..hayatilah lagu ini dan niatkan nyanyian kita sebagai zikrullah.
Semoga diri diredhai dan diberkati olehNya. Amiin

Rabu, 16 Mac 2011

KELEBIHAN SURAH AL-KAUTHAR


 SURAH AL-KAUTHAR

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-
Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.
  • Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya’allah hilang dahaga. 
  • Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah
    dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.
  • Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.
  • Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.
  • Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
  • Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.